Wednesday, March 30, 2005

Cerita Ikan Pekasam

Sekarang jam 8:33 am, aku tengah makan nasi goreng sambil mengadap pc. Tiba tadi dah 8:10 am. Jalan jam kat highway sg. besi ke KL. Lari masuk BESRAYA then masuk semula ke jln Kuchai Lama, sangkut jugak. Isi minyak dulu before hubby drop me kat office.

Pagi tadi bangun 6:30 although hubby set jam 6:20. Biasa ler.. sayang nak tinggal selimut tambahan pulak cuaca sejuk je.. Terus masak nasi goreng. Mujur aku dah tumis bawang dengan daging semalam, so tak le lama sangat bila sambung tumis barang lain. Ada nasi lebih aku tapau for lunch. Goreng ikan pekasam sekali. Kalau ikutkan dulu aku memang tak suka ikan pekasam. Rasa macam teruk sangat 'n busuk pulak tu. Tapi entah macam mana early this year aku cuba beli kat pekan minggu Simpang Tiga (Changkat Jering). Oh ye.. baru aku ingat kenapa, actually ZA, secretary boss aku yang kirimkan masa aku balik Taiping. Aku pun beliler extra, konon nak cuba.. sedap pulak.. baru2 ni (about a month ago) ZA ada beli kat KL 'n bawak kat office, tapi rasanya agak strong walaupun sedap jugak. Aku lebih suka yang aku beli kat makcik di pekan minggu tu sebab lebih mild. So, tak silap aku dah 4 kali aku beli ikan pekasam kat dia. Sepeket dalam 2-3 ekor tu harganya RM3 (kecikje, saiz 2-3 jari seekor; beratnya tak sampai 1/2 kg). Mahal gak.. Tapi setiap kali beli berpeket-peket ler. Ada budak dept lain cakap they can get sekilo dalam RM4-5, tapi dari Perlis. Tapi tak tau ler sedap ke tak. Yang aku beli ni rasa dia tak masin sangat dan baupun tak terlalu tengik. Memang bagus utk org yang tak adventourous macam aku ni.. hehe.. Tapi sekarang ni asal ingat ikan pekasam je, aku sure terliur. So tengah hari ni kami berkenduri ikan pekasam ler.

Actually kat office aku ni ada 4 org ladies, tapi yang ngam 3 org je, yang sorang lagi tu memang kena pulau .. mana taknya, pelik sikit. Semua orang tak betul dan dia je yang always the betul one. Konon Islamic tapi menjaja cerita kat belakang kita. Itupun bukan cerita yang kita bagi tau dia, semua main curi dengar. Kita bercerita dia pasang telinga. Alih-alih ada orang sampaikan kat kita. Macam ler dunia ni besar sangat. Tapi aku buat bodoh je.. kata ler apapun, janji aku tahu apa yang aku buat dan tahu sumbangan aku pada agama, syarikat, bangsa dan negara. Chewah!!! !

No comments:

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009