Showing posts with label fishing. Show all posts
Showing posts with label fishing. Show all posts

Sunday, February 28, 2010

A very frustrating fishing trip

My hubby & I went for a fishing trip yesterday. We spent a night at a kelong in Telok Gong and return to home today. It was a very frustrating trip.. takpe la.. lepas ni kena plan betul2..
BTW, balik je dr fishing tadi aku dah rasa lain macam.. badan macam nak demam je!!

Monday, May 11, 2009

Fishing Trip at Kuala Trong

Hubby sibuk dok suruh aku post gambar fishing kitaorang kat blog.. aku asyik tangguh je sbb gambar blm download from handphone. USB cable ada kat bilik.. aku klu bukak blog masa kat bawah. Bila masuk bilik dah ngantuk. So, itu yg tak update citer fishing tu. Gambar yg dm D60 masa pi penang tu cepat sikit aku upload. Itu yg dia sibuk bising kat aku tu..
oklah B, ni i dah post gambaq u kat sini...
mula2 sekali nak tunjuk gambar kita lepas balik fishing.
*
Baru nak bertolak..
Tengah kusyuk pancing..
Hubby tengah pilihikan.

Sebahagian hasil tangkapan.. dapat banyak jenahak, tebal pipi & gelama. Ada jugak sekor kerapu, 2 ketam & 4 sembilang.



Close-upNi lagi..


Ketam 2 ekor sedia utk dimakan!

Thursday, April 30, 2009

Kuala Trong.. here i come!!!

Dah lama jugak aku tak pi pancing.. satahun ada kut.
Cadangnya Sabtu ni nak pancing.. hopefully takde halangan & semuanya selamat.. jugak banyak dapat ikan, especially jenahak & sembilang!!!
Ini gambar lama aku kat Kuala Trong..
Abah dengan sembilang yg besar amat!

Wednesday, February 04, 2009

Fishing trip - Kuala Trong

Bersiap nak ke laut weh!!
Ini gambar lama tp baru nak update. Xtually amik guna n70 hubby yg susah sgt nak transfer to pc.. so, baru last week transfer, itupun tak dpt semua gambar.
*
Fishing trip masa ni tak dpt byk ikan sgt.. memang rasa tak berbaloi pegi klu ikan tak de..
Masa ni kat anak sungai sementara tunggu abah cari umpun2..

Ikan buntal kecik.. cute je..
Paling aku bengang klu pi fishing terjumpa dua biji bot macam ni.. dorang ni hasbis kaut semua ikan dlm pukat. Tak kira kecik-besar.. walaupun haram (dorang tau tak haram tu berdosa BESAR!!) tangkap ikat pakai pukat surung/tarik.. tp still rela tanggung dosa... kesian le nelayan kecik and kaki pancing macam kitaorang ni.. penat2 bangun pepagi, duduk bawah panas, habiskan duit diesel.. tp ikan tak de. Memang sakit hati.. nak je aku mintak bot dorang bocor kat situ, baru padan muka. Klu dah nak tangkap ikan camtu pi le kat laut tu.. jgn dok sibuk kat sungai nih!

*
Blm start pancing, aku mkn dulu.. best nasi lemak kampung nih..walaupun tak bungkus dlm daun pisang..


*

Masa CNY baru2 ni hubby pi dgn abah & adik aku fiezan. Aku tak ikut.. nanti terlebih berat le pulak.. lagipun aku tak de mood nak pegi.. maybe next time.

Monday, December 29, 2008

Pagi di Port Weld aka Kuala Sepetang

Pagi tadi 1st time hubby ikut abah ke jeti nelayan di Kampung Menteri, Port Weld@ Kuala Sepetang. Abah asal org Port Weld. Mostly penduduk kat sana kerja sbg nelayan, hutan bakau or buat kayu arang. Hasil tangkapan mostly kerang & udang. So, mmg kebanyakan makanan masa kecik2 dulu kat rumah Tok ada udang & kerang..
I want to upload photos taken by hubby but till now tak boleh2.. ada jugak gambar kenduri kahwin yg kitaorang pegi kat sana semalam.
.. opps, dah boleh upload, tp sikit je.. nanti upload lagi..
Nelayan baru balik ke jeti.
Kerja2 memilih udang.
Peralatan menangkap udang

Jeti Kampung Menteri, Kuala Sepetang

Burung bangau kat tebing sungai.

*
Cucur udang yg buat petang semalam.
Paling best klu dpt mkn cucur udang dgn sos yg buat sendiri mcm kat atas. Sos ni aku belajar dr emak.. i use dried chilli, onion, garlic & buah keras (optional). Goreng semua sampai garing & mesin halus (guna mesin kering). Then letak dlm mangkuk - masukkan air panas, cuka (or air asam jawa), garam & gula. Gaul & biar sekejap. Boleh jugak tambah kacang tumbuk utk lebih lemak. Boleh jugak guna sbg sos utk pecal or tauhu sumbat.
*
Kat Port Weld jugak famous with mee udang and 1 of the famous stall kat sana is Mee banjir udang makteh -- click here & here for more story.

Saturday, July 05, 2008

we're ten..

I'm editing my post.. and suddenly all earlier post were missing! opps nasib baik aku ada copy the post before dia hilang.. so aku paste kat bawah ni..

hari ni our 10th anniversary.. and it will be like 1-month celebration! klu ikut plan kita nak celebrate kat bandung, but timing tak kena. tpt lain yg cross our mind are genting, fraser hill, pd and dorani resort (d'muara chalet). dgr citer dorani resort best.. chalet atas air. pagi tadi call ..dah full house. so, made quick decision utk pi linggi.. km chalet. biasa ler chalet org kampung.. rm100 for deluxe with a/cond. tp aku dpt 10% off, katanya sbb org company aku selalu dtg sini. so lepas check-in, kita pegi lunch, beli fishing rode baru, cari umpan..now hubby dah pegi pancing kat pantai. i'll follow lps nih!

Ini gambar masa nak pergi. lepas toll sg besi terus nampak jam. before that kat variable message system aka VMS before entering toll dah tulis jln jam until upm exit, tp aku n hubby redah je. Aku call plus-line, dorang kata ada kete terbalik kat shell northbound. Jln ke southbound tak de benda tp ramai yg slowdown sibuk tgk kete tu. Rupa2nya kete tu (Rexton kut) terbalik kat median.. ini sure overspeeding nih..
berenti kat Seremban RSA sb, aku kepingin nak mkn nestle trophy choco ice-cream yg best tu, hubby pun beriya nak jugak ice-cream tu. So, tu yg amik satu & share.

Beli donut.. dah lama tak beli donut coz dah quite sometime cut on sugar intake.. nak jaga badan ler kononnya. Sekali beli ha pack of 6 lagi..

Nak mkn masak lomak cili padi kat kedai nih di linggi..kedai tak bukak . So mkn kat tepi jln nak masuk kat chalet. Sedap jugak..

aku mkn rendang daging dgn ulam kacang botol..

asam pedas pari 4 hubby

ikan buntal yg aku tarik


pantai kat depan km chalet

hubby blowing fire from his mouth

after 12 still fishing.. hasil betul2 mengecewakan, before that pancing kat Tg. Agas .. dpt sekor gelama, byk sampah .. pancing asyik sangkut je. Kat sini pulak byk batu.. penat nak cari tpt yg tak de batu..



Dah dekat 2 pagi.. ngantuk nya tapi sempat amik gambar lagi!

Friday, June 27, 2008

gambar fishing kuala trong

Ini gambar aku pi fishing on 18th May 2008. Ini according to abah is ikan goh.. hari tu byk dpt ikan jenahak, mmg best!
Last week hubby pi fishing for 2 days (sat & sun).. aku ada game on sat. Sunday pun ada jugak, tp malam.. hubby beriya-iya ajak aku pi pancing on that day, tp aku refused. Takut letih for game mlmnya. Hubby ckp tak best klu aku tak pergi.. dia kata seronok pancing klu aku ada sekali..

Sunday, May 25, 2008

Gambar kat teping n trip to Pantai Kelanang Baru

Lagi gambar bebudak during balik kg trip last week.. Arfan yg demam..
Aiman Hakimi yg moody (lepas bangun tidoq!)

Ini gambar trip ke Kg Kelanang Baru semalam..
1st time pegi sana. Tertarik lepas baca kat Utusan bebaru nih.. ada tempat pancing yg kononya baik punya!! Hasilnya cuma sekor tuka.. maybe next trip baru dpt hasil ok kut.
Best tgk pasir kat situ.. putih bersih..

Tuesday, August 14, 2007

Taiping with love 10-12th August 2007

Sempat pi fishing on Sunday (12/0807).


Aku n anak2 menakan (semua hero!) during kenduri kesyukuran on Sat (110807)








PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009