Thursday, November 10, 2005

Raya -pesta makan

List makanan yg dah diproses dlm sistem perkumuhan kat perut aku:
First day raya (Khamis)
Breakfast: nasi beriani, ayam masak merah, rendang daging, dalca. Lunch: biskut, kerepek, air bergelas-gelas. Dinner : nasi beriani (2 jenis)+ nasi jagung, ayam masak merah, rendang daging, ketupat nasi, sambal goreng. Malam dah gerak balik KL (transit 1 mlm)
Second day raya (Jumaat)
Breakfast (kat KL) : minum ayaq ja, lepas tu terus gerak ke Teping. Lunch (2x): pkl 11am -Lemang, ketupat nasi, ayam masak merah, rendang daging. Pkl 2.30 pm - mkn nasi. Petang/malam [jln raya- rumah P-zan, Chik, Chugee, Pak Teh]: Mkn bihun sup, mee tomyam, nasi impit + kuah kacang + rendang kerang, ketupat palas + rendang daging, lemang + kari ayam. Best sgt!!!
Third day raya (Sabtu)
Pagi : Chakoi kegemaran aku. Lunch: Aku ingat nak masak nasi beriani, tapi emak kata masak besok saja. Besok Anchik (adik aku kat Kulim) balik. So, hari ni emak masak gulai ikan (senangin agaknya- aku ni buta ikan, memang byk ikan yg aku tak kenal. Yg aku kenal - ikan pari, sembilang, kerapu, siakap. Yg lain mmg aku konpius). Sedap. Lauk lain aku tak ingat. Mlm : aku, hubby, are-jue n alip pegi KE Corner. Makanan tak best. Ntah apa2.
Fourth day raya (Ahad)
Pagi : Chakoi lagi. Lepas tu aku keluar beli nyoq (kelapa), beras basmathi- kat area rumah ja. Daging, ikan pekasam n ikan kering aku beli kat Pekan Minggu di Ckt Jering. So for Lunch : Nasi beriani, ayam masak merah, kurma daging, ayam panggang, jelatah n kerabu mangga. Yg datang mkn - semua family aku, pak tam n anak dia. Petang aku keluar beraya kat rumah pak tam, along n njang aku. Mlm : tak ingat mkn apa. rasanya tak mkn kut, kenyang sgt.

Fifth day raya (Isnin)
Pagi : goreng bihun, beli chakoi lagi. Tengahari : emak masak kari kepala ikan. Aku buat ayam masak merah, goreng ikan pekasam. Mlm: hubby suruh masak sup telur + kentang n goreng ikan kering. Lepas tu keluar amik duit kat town. On the way back singgah pasar mlm kat bt 2 1/2. Beli udang n murtabak 2 keping. Udang nak masak sambal for tomorrow morning.

Sixth day raya (Selasa)
Hari ni dah nak balik kl. Pagi : aku masak nasi lemak, sambal udang petai, telur rebus, ikan bilis goreng, kacang goreng n timun. Balik kl before 11 am. Tengahari- tak mkn apa. Petang : pegi klinik, telinga aku sakit gila. Lepas tu mkn roti canai kat kedai mamak. Kedai melayu still belum operate.

No comments:

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009