Wednesday, February 10, 2010

Pendapatan tidak setaraf

Ini berkaitan dgn 3 pos aku sebelum ni berkenaan dgn middle-income trap. Mungkid ada yg tak faham apa isu sebenarnya di sini.. sebab mungkin kesannya kita tak sedari.

Sebenarnya byk yg apa kerajaan 'terpaksa' lakukan utk memenangi hati rakyat adalah tidak lagi praktikal klu kita mahu jadi negara & bangsa yang maju. Antaranya, terlalu byk subsidi yg perlu diberi kepada rakyat sedangkan peruntukan tu boleh disalurkan utk tujuan lain yg lebih berfaedah. Kesan pemberian subsidi secara berlebihan memberi byk kesan buruk pada ekonomi. Ia mempunya chain-effect kepada ekonomi keseluruhan negara dan kita gagal meningkatkan tahap ekonomi setaraf dgn negara2 maju. Akibatnya juga pendapatan kita jauh lebih rendah dari mereka. Aku selalu terbaca artikel ni di tulis di dalam suratkhabar berbahasa inggeris.. tp blm pernah lagi aku terjumpa artikel sebegini di tulis dlm bahasa melayu, terutamanya di akhbar2 perdana. Bukannya apa, biar ramai sedar bahayanya klu kita terus bergantung pada subsidi.. semua tu tidak baik utk industri termasuk juga sektor pertanian. Bila kita buang subsidi mudah2an para petani dpt penghidupan yg lebih baik. Aku dah tulis pasal ni lama dulu... dan bila aku baca artikel by STAR Managing editor P Gunasegaram (aku juga ada baca similar article by him dlm edisi tahun baru 2010), aku berpendapat ia sgt menarik utk direnungkan oleh seluruh rakyat serta diambil tindakan sewajarnya oleh kerajaan. Kita mesti berubah agar pendapatan kita setaraf dgn mereka yg bekerja di negara2 lain.. jgn lagi jadi masyarakat subsidi.. buang ler subsidi padi, gula, minyak, toll etc!!!

2 comments:

Zue Murphy said...

Nak kena ambil baby step dulu.

rapheydhillo said...

k.zu,
kena buat cepat2 & rakyat kena sedar.. klu tak ntah ke mana kita nanti. Negara lain cepat je maju, kita pulak yg terkebelakang..

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009