Tuesday, August 19, 2008

Food hunting: Beriani mat shah, duku muar, kueh udang alor gajah

I wanted to update this blog yesterday. Tp penat sgt.. so sekarang ni baru sempat.

Last Friday we all balik jb. Tiba dah 10 lebih. Mana taknya, hubby drive slow je.. lepas tu berenti kat Pagoh RSA lama jugak, mkn nasi ambeng kat situ..

On saturday pulak kitaorg pegi amik bebudak. Aish ada kelas, so pukul 12 baru amik dia. B4 that pegi mkn kacang pool haji kat bomba larkin. Lama jugak lepak kat situ sementara nak tunggu Aish abih kelas.

Lepas amik ira & aish, bawak dorang lunch.. ira nak mkn hot plate chicken chop kat bomba tu. So sekali lagi kami ke sana. Aku dah kenyang, so just share sikit nasi with hubby. Lepas tu balik rumah mak. Mlm bawak dorang pegi danga bay. Lepas tu antar aish balik. Ira ikut kitaorang sebabnya dia nak suruh aku ajar buat blog for her.. ini ler blog anak dara ni!

Sunday aku masak mee rebus.. versi kahwin utara-selatan. Boleh? Ha! Ha! Ha! Resepinya aku campur cara mee rebus johor + mee rebus yg biasa aku buat kat teping. Habis jugak mee aku tu!
Monday baru balik KL. Keluar rumah about 10 sth, pegi antar jam aish dulu.. dia tertinggal kat rumah kak ipar aku. Then baru balik kl.. singgah batu pahat, hubby teringin nak makan nasi beriani mat shah. Mujur dapat merasa, klu lewat sikit nasi dah abih. aku tengok ada family dari utara (lebih 10 org) yg dtg 10 minutes after kitaorg kempunan tak dpt makan beriani. Lepas tu ikut jalan lama ke muar. Patutle hubby beriya nak lalu jln tu, rupa2nya nak cari duku. Beli kat 3 tempat.. all together dpt 9 1/2 kg. Jenuh le nak abihkan duku tu.


Tempeyek beli kat batu pahat.. best! RM3.50 sepaket.





Ini duku kat kedai 1st kitaorg beli, RM 2 /kg.. saiz kecik, buah macam dah lama..tp rasa still ok..




Ini kedai last sekali kat Kesang laut.. jln nak ke melaka. 6kg for only RM10. Paling best, sbb paling fresh n paling sedap. Saiz pun besar sikit.



Ini pulak buah from gerai kat atas..


Lepastu sambung ikut jln muar -alor gajah. Sampai sana dah pukul 4.15. Cari pulak kuih udang kat bus station tu. Ini our first time mkn kuih udang tu, walaupun dulu lama jugak kami tinggal kat melaka. Boleh tahan lah.. cuma sos termasin sikit.


Masa ni tak ramai yg beratur lagi..




Price list kat kedai kuih udang..

Signboard kedai


Org dah ramai beratur utk bungkus..


Ini le rupa kuih udang.. ada cucur udang, tauhu, popiah, fish ball, fish cake n timun.



Itu baru betul2 food hunting..dari nasi beriani mat shah kat batu pahat, duku kat muar sampai le kuih udang kat alor gajah..
:

1 comment:

Anastácio Soberbo said...
This comment has been removed by a blog administrator.

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009