Friday, August 08, 2008

Hari ni nak balik JB

Pagi tadi hubby ckp nak balik JB petang nih. Aik, semalam aku tanya tak cakap apa... beg tak packing lagi nih! Tak pe lah, bawak baju sikit je.. Ahad dah balik sini semula.
Boleh le aku lepas geram makan roti + kacang pool kat Larkin tu.. sambil tu cari mee rebus johor jugak... Mee rebus Hj. Wahid kat angsana or kat EZ corner kat JKR negeri tuh!

UPDATE! 9/8/08 - 8.30am

nampaknya aku kena postponed nak mkn kacang pool tu.. x jadi balik jb pulak dah. Hubby byk keje n tak sempat service kete.. so tak mau bear the risk driving with not well-maintained engine. So hubby decide balik next week. ok gak.. byk yg nak kena aku buat hari ni. Baju nak cuci banyak tuh.. washing machine rosak, tu yg malas nak cuci pakai tangan.

Dulu ingat masa kecik2, kat rumah mak mana ada washing machine.. semua cuci tangan. Masa kat duduk kat quarters di kuala trong dulu aku still remember bila weekend or time cuti je aku as the eldest will help my mother cuci baju kat bilik air kami yg luas tu.. memang meletihkan.. masa tu aku still 4 beradik, aju belum ada. Boleh kata amik 1-2 jam mencuci baju.. agaknya le. Tapi pada aku memang lama. Baju semua kena berus betul2... lepas tu masuk dlm besen yg diisi air.. then bilas. Kena perah betul2. Then baru sidai. Nak sidaipun ada aturannya.. kena ensure baju dah diterbalikkan, then klu sidai kain.. mesti semua kain kat satu ampai, dan mesti kat sebelah belakang. Kat depan baju je.. yg "kecik" kena sorok sikit sidai, tak boleh org nampak. Baju abah yg 'mahal2' tu tak boleh sidai lelama.. takut rosak.

Masa aju lahir n emak still dlm pantang.. ada mak cik jiran kitaorang yg tolong emak, klu tak silap termasuk cuci lampin aju n baju kita sikit2. Nama dia Cik Yah. Dia aku kenal masa aku tinggal dgn tok aku kat Port Weld lagi. Anak dia, abang lan tu dah macam abang aku... klu tak silap masa aku sekolah kat rumah tok dulu, dia yg jadi guard aku. Sekarang ni aku tatau dorang kat mana dah.. maybe dah balik teluk intan kut. Abah kata Cik Yah ni cousin to jamal abdillah.

xtually citer kat atas ni just nak menguatkan semangat aku utk cuci baju manually..he..he..he..

No comments:

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009