Monday, August 22, 2005

'berjalan mesti ke depan, bukan ke belakang...'

Itu antara line yg aku suka dlm this year Petronas Merdeka ads. Macam perli je.. Aku rasa ads ni dr Leo Burnett, as usual. And creative director dia rasanya mesti Yasmin Ahmad. Aik, led by Othman Hafsham- the former president of Pengeluar Filem Malaysia (PFM) [yg dijatuhkan by PHM assistant secretary - the 'jin bertanduk' R.Azmi, after 'Sepet' menang best film di FFM]. Apalah bagusnya R.Azmi tu .. buat filem pun dah le orang tak berapa nak tengok. Masuk festival pun tak menang. Bunyi gendang seantero dunia boleh dengar, tapi filem hampeh. Harap kontroversi je..

Aku memang selalu tgk cerita Melayu, walaupun film hampeh. Just nak sokong local film industry. Tapi aku takkan tgk filem R. Azmi. Dia tu boleh le klu nak kategorikan sbg 'melacurkan' film dia. Merendah-rendahkan mertabat hanya utk cipta kontroversi..tp kualiti mmg hampeh giler. Pada aku 'Sepet' film yg relatively sgt bagus klu nak dibandingkan dgn Cinta 100 Ela. Tapi rasanya R. Azmi ni mmg buta filem. Dia dok perasan filem dia bagus.. apa kes!

Berbalik pada Petronas ads. Aku mmg suka tengok creative ads. Klu kat M'sia ni ads yg famous dan org ternanti2 mestilah Petronas ads. The ads sgt dekat dgn masyarakat Malaysia. Too nostalgic! Tapi klu ikut kajian, ads yg ada emotional impact eg. sedih atau kelakar, memang cepat create people awareness, tp tak boleh ditayangkan terlalu kerap/lama diulang. Nanti org bosan.

AKu suka quote dr Leo Burnett kat bawah ni:

"Good advertising does not just circulate information. It penetrates the public mind with desires and belief." Leo Burnett

Memang ads yg bagus bukan just nak bagi information, it must add value to the product/brand in audience mind.

Antara iklan yg aku suka was masa kempen Danone tukar brand name. Dulu it was branded as LU. "Siapa LU?" .. "nantikan kemunculannya' [or sth like that]..

Lagi iklan yg aku suka [or rather tagline] is ...Hilton is Hotel.. tp aku lagi prefer klu diletak ..Hotel is Hilton..sbb pada aku message yg nak disampaikan se'elok'nya is when you think of hotel..it's Hilton, and not the other way around. Hilton is Hotel..seolah2 nak bagitau org yg Hilton tu hotel. Padahal semua org dah tahu Hilton tu hotel... auatupun maybe their actual message is to tell that the real hotel is Hilton. Ok gak!! Apa2 je lah.. pening kepala aku. Sama jugak dgn 'Chocolate is Cadbury' {betul ke..or the other way around!! Lupa lak..].

No comments:

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009