Wednesday, August 24, 2005

Semangat Merdeka

Apa yang terlintas di kepala kita bila disebut Merdeka? Rasanya, for those yg lahir after Merdeka ramai yang tak berapa paham and appreciate erti kemerdekaan. Akupun selalu terlupa akan nikmat merdeka. Maklumlah, tak pernah merasa pahit jerih masa zaman penjajah. Zaman komunispun tak pernah rasa.

Emak aku lahir pada 31hb Ogos 1953, 4 tahun b4 merdeka. Emak memang bangga sbb tarikh lahir dia sama ngan tarikh Merdeka. Setiap tahun bila dekat je nak merdeka, emak mesti suruh adik2 aku pasangkan bendera depan rumah. Oh ye.. kenapa org selalu kaitkan bendera dgn merdeka? Kenapa tak associate kan dgn Tugu Negara ke? [susah pulak klu nak kena buat replika Tugu tu!! he..he..]. Bila merdeka mesti kibar bendera n ramai yg berlumba2 nak cipta rekod buat bendera from serba mak neka bahan. Hari ni dlm newspaper tunjuk ada pulak yg buat bendera dr tempurung kelapa.

Bendera sebenarnya salah satu simbul kemerdekaan. Klu dijajah, kita kena pakai bendera penjajah ler.. Negara yg merdeka je ada bendera sendiri.

Masa aku kecik emak selalu cerita pasal zaman dulu2 and 31st May. Tapi byk yang aku dah lupa.

No comments:

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009