Sunday, February 22, 2009

GENG: Pengembaraan Bermula

Aku tengok citer ni last Thursday night.. nanti aku sambung citer pasal ni. Skrg nak titon!
***
ok, sambung citer.
Memang teringin sgt nak tengok citer ni.. tp sbb too bz, asyik le tak boleh pegi. Last Thursday, masa lepas balik dr Yong Peng, aku cakap kat hubby malam nak pi tengok citer Geng. Mula2 plan nak tengok kat TGV, KLCC sbb dok fikir takut tiket habis. Klu kat situ senang sikit nak dpt tiket.. boleh mintak tolong adik aku contact kawan dia kat situ. Tp at the end pi GSC midvalley je.. dekat dgn rumah (about 5 min drive je!).
Panggung lebih separuh penuh.. mmg ok le sbb weekday & malam pulak tu. Mostly young adult & adult.. budak2 ada le sorang dua kut. Bila nak start je aku dengar suara budak sebut Upin & Ipin.. which is aku rasa tarikan utama bebudak. Rasanya klu tak de Upin & Ipin, tak ramai yg nak tengok. Upin & Ipin adalah special appearance klu tengok kat poster tu.. which is for me bukan special apperance.. tp juga among main cast. Upin & Ipin adalah tarikan utama sbb bebudak dah familiar dgn watak dorang... dulu mula2 tayang kat RTM1. Tp sekarang macam dah jadi ikon kat TV9.
Pada aku LES' Copaque memang buat effort yg bagus (LES' Copaque tu sebutannya macam last kopek... biasanya org sebut ni klu nak sebut sesuatu yg dah kira last sekali ler.. contohnya "ni last kopek tau!" which boleh bagi maksud.. ini peluang terakhir.. atau ini je duit yg ada.. etc..etc). Yg buat citer ni baru umur 25 .. masa dia mula2 buat ni umur dia baru 23.. very creative!

Aku mmg tabik giler kat produser citer Geng ni sebab ada kepercayaan for those young people utk buat citer macam ni..tak silap aku semua yg buat termasuk voice yg digunakan bukanlah dr mereka yg ada experience dlm dunia penerbitan drama/film.
Their marketing startegy sangat le bagus.. dlm dok buat citer GENG ni, Upin & Ipin ditayangkan kat TV. So memang org dah familiar dgn watak bebudak yg cute tu.. especially short babak dorang yg ditayang sepanjang bulan puasa baru2 ni.
Paling best citer ni tunjuk pasal budaya Malaysia.. dan jln citer dia very smooth. Walaupun tak setanding dgn those animation produced by Hollywood.. tp their effort & creativity mmg membanggakan. Klu ikut citer, banyak permintaan utk tayangkan citer ni kat negara luar. Tp kena tunggu until after June. Dorang nak masuk film festival.. which among the syarat citer tu tak boleh tayang kat luar sampai le bulan June!
You can watch the movie teaser as well as Upin & Ipin the tv show kat sini
http://www.upindanipin.com.my/
TENGOK, JANGAN TAK TENGOK!
TENGOK! TENGOK! TENGOK!
BETUL! BETUL! BETUL!

No comments:

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009