Sunday, September 14, 2008

Dhill's cooking : fruit cocktail pudding & mee rebus PERJO

Sempena ramadhan, boleh kata semua post aku pasal makanan.
This is our desert for today.. hubby ngidam nak makan puding fruit cocktail with extra peach.




ingredients yg aku pakai:
1 tin besar fruit cocktail (about 800g)
1 tin kecik peach - halved (about 350g) - dipotong dadu
1 tin susu cair
1/2 cwn gula
2 sudu besar susu pekat
2 biji telur
1/3 cawan tepung custard
1/4 cawan tepung jagung
agar2 strips (amik suku dr sepeket - lebih kurang 10 gm je)
Air 2 1/2 cawan ( 1 1/2 cwn masak dgn agar2)
Cara2
  • Masak agar2 & gula. Tapis dlm periuk lain. Letak semula atas api. Masuk jus dr tin buah2an dan air yg selebihnya.
  • Dlm bekas lain satukan tepung custard, tepung jagung, telur, susu cair & susu pekat.
  • Masukkan bancuhan ke dlm periuk agar2. Kacau sampai agak pekat.. jgn ditinggalkan.
  • Masukkan buah2an. Kacau rata. Masukkan dlm loyang dan sejukkan.

Silalah cuba ye.. but at ur own risk.. ha! ha! ha!

MEE REBUS PERJO

Aku masak mee rebus ni pulak atas permintaan Tok aku. Tok mmg suka mee rebus. Aku hantar mee rebus ni ke rumah mak ndak aku before berbuka. Tak berbuka kat sana coz aku nak pegi opis. Nak amik file utk presentation besok.
Back to cerita mee... hubby spontaneously name it mee rebus PERJO.. sebab it's a mix of PERAK and JOHOR recipe. Sedikit pekat & ada a hint of curry mcm mee johor.. tp tak pakai tepung, and rasa udang sbb aku jugak guna cara masak mee rebus taiping.

No comments:

PENGUMUMAN

Entri saya berkaitan makanan/masakan akan di'post'kan di http://www.foodsmania.blogspot.com/.
-dhill-
29 Jan 2009